Znaleziono 0 artykułów
23.11.2022

Moda na ciało: Jak Kim Kardashian uczyniła bieliznę modelującą przedmiotem pożądania?

23.11.2022
(Fot. materiały prasowe Skims)

Kim Kardashian przyjęła rolę najważniejszej influencerki swojego pokolenia. – Jestem w szoku, że dostaję nagrodę modową, skoro przez większość czasu jestem naga. – powiedziała Kardashian, odbierając Influencer Award.

W czerwcu 2018 r. Kim Kardashian otrzymała pierwszą Influencer Award na rozdaniu CFDA Fashion Awards. Odebrała ją ubrana w dwuczęściowy zestaw z białego drapowanego dżerseju od Ricka Owensa, który podkreślał jej słynną figurę. Rok później założyła własną markę produkującą bieliznę modelującą, SKIMS. Wyceniana teraz na 3,2 mld dolarów, stała się ona tak popularna, że twórcy CFDA musieli wymyślić zupełnie nową nagrodę. 7 listopada Kardashian dostała pierwszą w historii Innovation Award tej organizacji.

(Fot. Getty Images)

Kardashian przyjęła rolę najważniejszej influencerki swojego pokolenia. Nieważne, czy – jak na tegorocznej Met Gali – ma na sobie kreację, w której Marilyn Monroe śpiewała „Happy Birthday, Mr. President”, czy wybiera kostium Mystique z filmu „X-Men” na Halloween, jej modowe wybory stają się obiektem wyczerpujących dyskusji i często są powtarzane przez innych.

W ciągu ostatnich kilku sezonów, ze szczególnym naciskiem na kolekcje wiosna 2023, wybiegi zostały zdominowane przez dopasowane looki, a projektanci różnych marek dodają nowych znaczeń określeniu „bodycon”.

(Fot. Getty Images)

Kardashian nie jest jedyną celebrytką przywiązującą się do określenia „sexy”. Jednak trudno nie zastanawiać się, jak bardzo to, że wielokrotnie używała swojego ciała jak znaku towarowego – od albumu „Selfish” z 2015 r. po suknię Balenciagi z zeszłorocznej Met Gali – wpłynęło na twórców i użytkowników mody.

Oczywiście, w ciągu mijających lat moda na bodycon odchodzi i powraca, ale swój szczyt osiągnęła prawdopodobnie w kolekcjach na wiosnę 2022, w których pojawiło się mnóstwo wycięć, ultrakrótkich topów i mikrospódniczek. Postpandemiczny trend w postaci skąpych ubrań zbiegł się w czasie ze wzrostem liczby zwolenników i zwolenniczek ciałopozytywności wśród młodych ludzi. Ignorują dawne zasady mówiące, kto powinien, a kto nie, nosić stroje odsłaniające ciało. 42-letnia Kardashian jest znacznie starsza od młodego pokolenia, jednak to ona zapoczątkowała trwające obecnie przesuwanie granic akceptowalnej nagości.

(Fot. Getty Images)

Nie można nie wspomnieć o tym, że kultura w ogóle – w tym działania Kardashian – czerpie inspiracje ze stylu, makijażu, ciał czarnych kobiet. Looki takich czarnoskórych artystek, jak Lil’ Kim, Janet Jackson czy Nicki Minaj, kiedyś odrzucane przez (biały) mainstream, dzięki Kardashian i jej rodzinie stały się akceptowalne – można powiedzieć, znormalizowane.

Nie jest oczywiście tak, że Kardashian nie była nigdy krytykowana za swoją skłonność do stawiania własnego ciała w centrum zainteresowania, jednak innym nie udało się przekazać tak wyrazistej ciałopozytywnej narracji (przykładem może być skandal po występie Jackson na Super Bowl). Nawet jeśli marka SKIMS wywołała w świecie mody pewne zdziwienie, cały sceptycyzm z nią związany przerodził się w podziw.  W zeszłym roku na stronie The Cut świetnie klikał się artykuł „I Hate How Much I Love Skims”, a koleżanki siedzące po moich obu stronach w One World Trade Center wyznają swoją miłość dla tej marki (jedna powiedziała mi, że kiedy to piszę, ma na sobie bieliznę SKIMS).

Alaia / (Fot. materiały prasowe)

Wyprzedana kolekcja, powstała we współpracy z Fendi i Kimem Jonesem z 2021 r., wzmocniła wiarygodność SKIMS, z kolei seria noszonych przez Kardashian catsuitów Balenciagi z 2022 r. jeszcze bardziej przysłużyła się popularności bodyconu. Demna poszedł w kwestii tego looku jeszcze dalej, otwierając pokaz swojej kolekcji couture w czerwcu 2022 r. serią dopasowanych czarnych projektów. W skład tego zestawu wchodziła sukienka, para dżinsów, trencz i garnitur – trudno uwierzyć, by nie był to ukłon dla looku Kardashian z Met Gali; lub jego pewnego rodzaju kontynuacja.

Inni projektanci zacierają granice pomiędzy wyeksponowaną zwykłą bielizną, body oraz odkrytą bielizną modelującą, jak od kilku lat robi Kardashian, promując SKIMS. Dało się to dostrzec w kolekcjach Nensi Dojaki i KNWLS na sezon wiosna 2023, w których bielizna modelująca stała się odzieżą wierzchnią. W podobny sposób koncept ten rozwijany jest przez Caseya Cadwalladera dla Mugler, gdzie tiul został zastosowany w dżinsowych projektach z wycięciami – były to ubrania inspirowane projektami pana Muglera, oryginalnie uszytymi z żyłki rybackiej.

Mugler / (Fot. materiały prasowe)

Iluzja nagości, którą Kardashian często promuje w SKIMS, to teraz jeden z topowych trendów. Bielizna modelująca przeniknęła również do świata mody wieczorowej – ograniczające ruchy usztywnienia gorsetów zastępowane są teraz elastycznymi górami sukienek. Sposobem na uwspółcześnienie imprezowej sukienki stało się też zaprojektowanie jej tak, żeby była wygodna, jak to, co nosimy w domu.

Moda męska również nie pozostaje odporna na popularność dopasowanych projektów. Donatella Versace pokazała obcisłe tank topy z wycięciami, a MM6 Maison Margiela zawarł w swojej wiosennej linii tank topy w odcieniu bladej skóry. Z kolei Duckie Brown i Glenn Martens z Y/Project skłaniają się ku żartobliwym dzianinom bodycon, sukienkom i topom eksponującym sylwetkę.

Valentino / (Fot. materiały prasowe)

Nowa Innovation Award CFDA przyznawana jest modowym wizjonerom, „liderom rozwiązań technologicznych i innowacji w brandingu, marketingu, mediach społecznościowych, liderom, jeśli chodzi o budowanie zainteresowania klientów, wydajność i rozwój produktu, ludziom, którzy kształtują to, w jaki sposób klienci odbierają modę” – wyjaśniał komunikat prasowy ogłaszający nową nagrodę. W 2018 r., przyjmując swoją nagrodę Influencer Award, Kardashian zażartowała: – Jestem w szoku, że dostaję nagrodę modową, skoro przez większość czasu jestem naga. W tym roku pod wieczorowym lookiem na pewno miała bieliznę SKIMS.

Artykuł oryginalnie ukazał się na Vogue.com.

José Criales-Unzueta
  1. Moda
  2. Zjawisko
  3. Moda na ciało: Jak Kim Kardashian uczyniła bieliznę modelującą przedmiotem pożądania?
Proszę czekać..
Zamknij