W Cannes rodzą się gwiazdy. Wśród premier tej grande dame europejskich festiwali zawsze znajdą się hity kinowe i niezależne perełki. Przed 76. edycją festiwalu, która potrwa od 16 do 27 maja, przedstawiamy 11 filmów, których nie można przegapić.
„Killers of the Flower Moon”: Nieznana historia
Klimatyczna adaptacja powieści Davida Granna, „Czas krwawego księżyca. Zabójstwa Indian Osagów i narodziny FBI”, przypomina prawdziwą historię społeczności rdzennych Amerykanów w Oklahomie w latach 20. XX wieku. Jej członkowie zostają zamordowani w tajemniczych okolicznościach. Leonardo DiCaprio gra główną rolę u boku Lily Gladstone, Johna Lithgowa i niedawnego zdobywcy Oscara Brendana Frasera. Jesse Plemons wciela się w teksańskiego strażnika prowadzącego śledztwo, a Robert De Niro w postać zbrodniarza. Spodziewajcie się przejmującego wglądu w zapomniany, ale niezwykle istotny fragment amerykańskiej historii.
„Asteroid City”: Ten obcy
Rozkosznie dziwaczny romans Wesa Andersona zapowiada się na tak andersonowski, jak to tylko możliwe. Opowiada o uczestnikach zjazdu młodocianych astrologów w pustynnym miasteczku z lat 50. XX wieku, których badania przerywa przybycie obcych. Ekscentryczna ekipa uczniów, rodziców i entuzjastów, w których wcielili się Jason Schwartzman, Tom Hanks, Scarlett Johansson, Tilda Swinton, Maya Hawke i Margot Robbie, zastanawiają się, co przyniesie przyszłość.
„May December”: Zakazana miłość
Julianne Moore i Charles Melton („Riverdale”) grają u Todda Haynesa w dramacie o kobiecie, której romans z pracownikiem młodszym o ponad dwie dekady wywołuje medialny skandal. Wiele lat później małżonkowie przygotowują się do wysłania dzieci na studia, kiedy w ich życie wkracza gwiazda filmowa (Natalie Portman), która ma nadzieję lepiej zrozumieć ich rodzinę, zanim zagra w filmie opowiadającym o ich życiu. Kiedy każde z nich próbuje uporać się z przeszłością i zmierzyć z perspektywą opuszczonego gniazda, emocje sięgają zenitu.
„Firebrand”: Pałacowe intrygi
Historyczna epopeja skupiająca się na szóstej i ostatniej żonie Henryka VIII, Katarzynie Parr (Alicia Vikander). W filmie Karima Aïnouza o pałacowych intrygach Jude Law wcieli się w postać zrzędliwego monarchy. Dołączy do niego Erin Doherty jako pisarka i potępiona heretyczka Anne Askew, a także Eddie Marsan i Sam Riley jako bracia Edward i Thomas Seymourowie. Parr zakochała się w tym drugim po przybyciu na dwór, ale wpadłszy w oko królowi, nie była w stanie oprzeć się jego zalotom. Po objęciu tronu Parr zyskuje niezależność, odmawiając przy tym rezygnacji z miłości.
„La Chimera”: Nocny łowca
Alice Rohrwacher powraca do Cannes, by dopełnić liryczną trylogię o włoskiej tożsamości, opowiedzianą z perspektywy outsidera. Brytyjski archeolog (Josh O’Connor) zostaje wciągnięty w mroczny świat nocnych łowców grobowców, którzy zrobią wszystko, by zdobyć cenne etruskie artefakty w latach 80. XX wieku. Isabella Rossellini jako emerytowana śpiewaczka operowa oraz siostra reżysera, Alba, jako międzynarodowa handlarka cennymi przedmiotami pomagają mu w poruszaniu się po tej rozbudowanej sieci przestępczej.
„Monster”: Awantura
Od czasu zdobycia Złotej Palmy za wzruszający film „Złodziejaszki” Hirokazu Koreeda realizował projekty po francusku („Prawda” z Catherine Deneuve i Juliette Binoche w rolach głównych) i koreańsku („Baby Broker” z Song Kang-ho z „Parasite”). Teraz powraca do rodzimej Japonii przypominającym „Rashōmon” filmem opowiadanym z trzech perspektyw: matki, nauczycielki i chłopca, którzy wplątują się w brutalną sprzeczkę w szkole. W głównych rolach Sakura Ando i Eita Nagayama. Przyprawiająca o gęsią skórkę ścieżkę dźwiękową skomponował Ryuichi Sakamoto.
„Strange Way of Life”: Współczesna męskość
Premiera filmu Pedro Almodóvara to zawsze powód do świętowania, nawet jeśli to film krótkometrażowy (tak jak niezapomniany „Ludzki głos” z Tildą Swinton ). W 30-minutowym queerowym westernie występują Ethan Hawke i Pedro Pascal z „The Last of Us”, obaj ubrani w Saint Laurent od Anthony’ego Vaccarello. Para gra szeryfa i ranczera, starych przyjaciół, którzy wpadają na siebie po kilkudziesięciu latach wspólnej pracy jako rewolwerowcy. Szybko okazuje się, że ich spotkanie wcale nie jest przypadkowe. Hiszpański twórca nie zdradza szczegółów, ale obiecał wrażliwą eksplorację współczesnej męskości.
„The Old Oak”: Porozumienie ponad podziałami
Król realizmu i kronikarz niesprawiedliwości społecznych Ken Loach spogląda na północno-wschodnią Anglię, gdzie rozgrywała się już akcja filmów „Ja, Daniel Blake” i „Nie ma nas w domu”. W zniuansowanym studium straty, strachu i nadziei akcja skupia się na pubie, który jako ostatni stoi w podupadającej wiosce górniczej w hrabstwie Durham. Innego miejsca spotkań w pobliżu brakuje. Kiedy spadające ceny domów powodują napływ syryjskich uchodźców, rodzą się napięcia. Ale wtedy właściciel pubu (Dave Turner) nawiązuje przyjaźń z młodym Syryjczykiem (Ebla Mari). Razem zastanawiają się, czy te dwie zmarginalizowane frakcje mogą znaleźć wspólny język.
„Club Zero”: Zły wpływ
Jessica Hausner („Lourdes”) zatrudniła Mię Wasikowską do poprowadzenia thrillera psychologicznego, którego akcja rozgrywa się w elitarnej szkole z internatem. Wpływowa nauczycielka stara się wprowadzić nowy przedmiot, który nazywa „świadomym odżywianiem”. Po nawiązaniu silnych więzi z pięcioma uczennicami nauczycielka zachęca je do drastycznego ograniczenia jedzenia, podważenia norm społecznych i odsunięcia się od rodziców. Zanim jej koledzy, grani m.in. przez Sidse Babett Knudsen („Borgen”) i Amira El-Masry z („Limbo”), zorientują się, co się dzieje, będzie już za późno.
„The New Boy”: Pokłosie kolonializmu
Cate Blanchett po nominowanej do Oscara roli w filmie „Tár” zagra w filmie Warwicka Thorntona. Misternie utkany świat australijskiej zakonnicy z lat 40. XX wieku, która prowadzi odosobniony klasztor, zostaje wywrócony do góry nogami, gdy przybywa do niej dziewięcioletnia aborygeńska sierota (debiutant Aswan Reid). Wnikliwa analiza kolonializmu, duchowych zmagań i prawdziwych kosztów przetrwania.
„Indiana Jones i artefakt przeznaczenia”: Powrót legendy
W piątej i ostatniej odsłonie porywającej serii z udziałem Harrisona Forda wystąpią Antonio Banderas, Mads Mikkelsen w roli czarnego charakteru oraz Phoebe Waller-Bridge jako zdradziecka chrześnica tytułowego bohatera. Angażuje emerytowanego archeologa w niebezpieczną misję odnalezienia tajemniczej tarczy, która może zmienić bieg historii. Przed kamerą Jamesa Mangolda skacze z samolotów, jeździ konno w metrze i zjeżdża rikszą z dachu.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.