Surrealizm ponad granicami, dziedzictwo Elsy Schiaparelli, historia amerykańskiej mody i wspaniała, wielowymiarowa opowieść o modzie męskiej – to tylko kilka tematów najciekawszych wystaw tego sezonu. Ekspozycje, które można już oglądać lub które już za moment zostaną otwarte w największych muzeach na świecie, pobudzą wyobraźnię, poszerzą horyzonty i zaspokoją apetyty nawet najbardziej wymagających koneserów mody i sztuki.
„Fashioning Masculinities: The Art of Menswear”: Moda męska niejedno ma imię
Jaka jest moda męska w 2022 r.? Frywolna i zmysłowa, romantyczna i awangardowa, stanowiąca rezultat inspiracji sztuką i osobliwego spojrzenia na rzeczywistość, płynna płciowo. Opowieść o modzie męskiej dziś, ale także o drodze, jaką przebyła, kreślą organizatorzy wystawy „Fashioning Masculinities…” w londyńskim Muzeum Victorii i Alberta. Patronat nad ekspozycją objął dom mody Gucci, który pod kreatywnym przywództwem Alessandra Michelego stał się prowodyrem dyskusji o przestarzałym i nieprawdziwym rozumieniu męskości, o wydarciu jej ze szponów toksycznych stereotypów i celebracji mężczyzny, który jest wolny na tyle, by z otwartością i pewnością siebie eksponować prawdziwe „ja”.
Wystawa w V&A stawia inspirujący pomost między historią a współczesnością. Pokazuje tym samym, że męskość w modzie zawsze była abstraktem. Na rozdzielonej pomiędzy kilkoma salami ekspozycji projektom Martine Rose, Alessandra Michelego (w tym sukni, w której Harry Styles wystąpił w 2020 r. na okładce „Vogue’a”) i Harrisa Reeda towarzyszą archiwalne modele od Jeana-Paula Gaultiera z lat 80., a także przykłady scenicznych kostiumów Davida Bowiego czy stroje żyjącego na przełomie XVIII i XIX w. Beau Brummella. Podobnie jak dziś moda męska, londyńska wystawa również przyjmuje płynną formę. Organizatorzy nie ułożyli ekspozycji w porządku chronologicznym, lecz zestawili eksponaty historyczne z projektami pochodzącymi z ostatnich kilku sezonów, kładąc tym samym nacisk na zachodzące między nimi analogie.
„Fashioning Masculinities: The Art of Menswear” w Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie trwa od 19 marca do 6 listopada 2022 r.
„Surrealism Beyond Borders”: Pochwała dziwności
Choć dziś najbardziej celebruje się surrealistów hiszpańskich i francuskich, od momentu opublikowania w Paryżu w 1924 r. „Manifestu surrealizmu” nurt ten poszybował na cały świat – zadomowił się w Meksyku i Bogocie, zahaczył o Belgrad i Kair, miał też wielu przedstawicieli w Tokio.
Na tę fantastyczną, choć przez lata nie do końca eksponowaną różnorodność, zwraca uwagę wystawa współorganizowana przez londyńskie Tate Modern i nowojorskie Metropolitan Museum of Art. Ekspozycja skupia się nie tylko na sztuce z lat 20. XX w., gdy surrealizm był w rozkwicie, ale bada też, jak przez kolejne pół wieku nurt ten inspirował artystów. Prezentowane dzieła sztuki nie zostały stworzone wyłącznie przez stuprocentowych surrealistów, zawarto tu również przykłady prac, które wynikały z subtelnej inspiracji tym kierunkiem.
Efekt widoczny na wystawie „Surrealism Beyond Borders” stanowi wynik solidnego kilkuletniego researchu, dzięki któremu kuratorom udało się dotrzeć do wspaniałych dzieł mniej znanych artystów z różnych zakątków świata. Oczywiście, w Tate i Met zawisły prace ikon (jak René Magritte czy Salvador Dalí), jednak nie o nie w tym wydarzeniu tak naprawdę chodzi. Zwiedzając tę wyjątkową ekspozycję, warto więcej czasu poświęcić takim postaciom, jak Toshiko Okanoue, Ramses Younan czy irański fotoreporter Kaveh Golestan.
„Surrealism Beyond Borders” w Tate Modern w Londynie trwa od 24 lutego do 29 sierpnia 2022 r.
„Shocking: The Surreal World of Elsa Schiaparelli”: Moda i sztuka
Pozostajemy w temacie surrealizmu, tym razem jednak – dzięki wystawie w paryskim Musée des Arts Décoratifs – prześledzimy, jak wpłynął na estetykę i dziedzictwo jednej z najważniejszych projektantek mody w historii, Elsy Schiaparelli.
Schiaparelli, która nie tylko przyjaźniła się, lecz także wielokrotnie współpracowała z Salvadorem Dalím, Manem Rayem i Jeanem Cocteau, była pierwszą projektantką mody, która otworzyła się na inspiracje sztuką. Uwielbiała absurd, a awangardy używała do redefiniowania kobiecości i celebrowania stylu, który nie podlega jakimkolwiek ograniczeniom. Na wystawie, którą paryskie muzeum otworzy na początku lipca, równie ważne, co archiwalne projekty i szkice Schiaparelli, będą dzieła artystów, którzy najbardziej pobudzali ją kreatywnie: wspomnianych Dalego i Raya, ale także Jeana-Michela Franka, Mereta Oppenheima i Alberta Giacomettiego. Taka forma ekspozycji ma odróżnić wystawę od poprzedniej retrospektywy urodzonej w Rzymie projektantki, którą Musée des Arts Décoratifs zorganizowało w 2004 r.
„Shocking: The Surreal World of Elsa Schiaparelli” w Musée des Arts Décoratifs w Paryżu potrwa od 6 lipca 2022 r. do 22 stycznia 2023 r.
„In America: Anthology of Fashion”: Ukryte historie
Druga część wystawy poświęconej historii amerykańskiej mody zostanie otwarta 7 maja i, tradycyjnie, zainauguruje ją gala Met. Choć tematycznie stanowić będzie kontynuację swojej poprzedniczki, wystawy „In America: A Lexicon of Fashion” przyjmie zupełnie inną formę. Zamiast statycznej ekspozycji kuratorzy postawili na wielowymiarowe i multimedialne doświadczenie, inny jest też dobór postaci i ich dzieł – tu pracom najbardziej znanych projektantów (Ralpha Laurena, Halstona, Oscara de la Renty) towarzyszyć będą projekty mniej znanych kreatorów – Fannie Criss Payne, Josephine H. Egan – a nawet dzieła anonimowych krawców i kostiumografów. Wszystko po to, by nie tylko pokazać, że kluczem do funkcjonowania amerykańskiej mody od początku była różnorodność (ideę patchworku porusza już zresztą pierwsza część wystawy), lecz także po to, by zaprezentować jej kolektywny charakter i położyć nacisk na jej rolę w kształtowaniu amerykańskiej kultury.
Zamiast w szklanych gablotach i na śnieżnobiałym tle, jak ma to miejsce na wystawie „Lexicon…”, eksponaty zaprezentowane zostaną w Skrzydle Amerykańskim, w salach stylizowanych na amerykańskie wnętrza z różnych epok – tzw. Period Rooms. Znajdą się też na niej filmowe akcenty – do zinterpretowania motywów przewodnich kilku pokoi (m.in. Rococo Revival Parlor czy salonu stworzonego na wzór wnętrz projektowanych w XX w. przez Franka Lloyda Wrighta) kurator Met Andrew Bolton zaprosił najznamienitszych współczesnych reżyserów – od Sofii Coppoli i Toma Forda po Martina Scorsese i Chloé Zhao.
„In America: Anthology of Fashion” w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku potrwa od 7 maja do 5 września 2022 r.
„Coming of Age”: Ku czci wizjonera
Tylko do 27 kwietnia można odwiedzać wystawę, jaką zmarłemu w listopadzie ubiegłego roku Virgilowi Ablohowi poświęciła Foundation Louis Vuitton (Abloh, oprócz prowadzenia własnej marki Off-White, od 2018 r. pełnił funkcję dyrektora kreatywnego męskiej linii domu mody). „Coming of Age” to rozszerzona odsłona wystawy, jaką otwarto w 2019 r. w galerii Little Black Man w Los Angeles. Podobnie jak jej poprzedniczka, ekspozycja ta przybiera multidyscyplinarną formę, a odwiedzający zostaną zaproszeni do aktywnego uczestnictwa w projekcie – będą mogli przygotować własne ziny, zaprojektować kolaże, a także, za pomocą techniki kopiuj-wklej, w autorski sposób zmodyfikować istniejące już dzieła sztuki. Zupełnie tak, jak Abloh czynił to z modą.
Wstęp na wystawę jest bezpłatny, wystarczy wcześniej zarejestrować się na stronie internetowej muzeum.
„Coming of Age” w Foundation Louis Vuitton w Paryżu trwa od 13 do 27 kwietnia 2022 r.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.