Warszawa miastem z unikalnym streetwearem. Poznaj projekt Cultural Ties Zalando
Jak rodzi się streetwear? Kto inspiruje nas do stylowych poszukiwań? W których miastach lokalne społeczności działają najprężniej? Projekt Cultural Ties Zalando zabiera nas w podróż po europejskich metropoliach o unikalnej streetwearowej tożsamości. Wyróżniono także Warszawę.
Sztokholm słynie z przełamywania stereotypów, także w modzie. Amsterdam pulsuje kreatywnością, Antwerpia łączy różnorodne nurty, Berlin przyciąga buntowników. Paryż to oczywiście kolebka mody. A Warszawa? Nasza stolica – miasto możliwości – znalazła się na liście sześciu europejskich metropolii o unikalnej streetwearowej tożsamości. Projekt Cultural Ties Zalando celebruje sceny streetwearowe odpowiedzialne za nieustannie zmieniające się tendencje poprzez wsparcie lokalnych społeczności. To właśnie w ich ramach rodzą się trendy, to one inspirują do eksperymentów, to one wspierają twórcze poszukiwania.
Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez YouGov znaczenie lokalnych społeczności w kreowaniu stylu wciąż rośnie, zwłaszcza w miastach, które słyną z oryginalnej sceny streetwearowej. Co piąty respondent (aż 19 proc. osób) wskazał lokalną społeczność jako źródło największego wpływu na swój streetwearowy styl, podczas gdy influencerów z mediów społecznościowych wskazało 17 proc., a muzyków – 16 proc. W Warszawie aż 27 proc. czerpie inspirację z lokalnej społeczności, co najlepiej świadczy o mocy tej modnej wspólnoty.
Na liście najmodniejszych miast, które kreują streetwear, znalazły się natomiast Londyn, Paryż i Berlin. Do wschodzących stolic streetwearu należą Amsterdam i Antwerpia.
Zalando, rozpoczynając akcję „Cultural Ties”, postanowiło złożyć hołd kreatywnym wspólnotom. W każdym mieście wybrano ambasadorów projektu, ekspertów od streetwearu, artystów i aktywistów, którzy wpływają na codzienne życie swojego miasta. Warszawę pokazuje Mih, założyciel newonce, tajemnice Berlina odsłania Charissa, założycielka concept store’u i salonu manikiuru, która podkreśla rolę dziewczyn w budowaniu lokalnej społeczności, Mariana z kolektywu LGBT+ Pulse staje się przewodniczką po Paryżu innym niż na pocztówkach. Towarzyszą im Tamalie i Gloria, które w Sztokholmie prowadzą podcast Let’s Create, Eben i Rizky z amsterdamskiej marki The New Originals oraz Otto z Antwerpii, który prowadzi „Donnie”, magazyn o sztuce i kulturze. Każdy z bohaterów w kampanii dzieli się swoimi historiami o mieście, przeżyciami związanymi ze społecznością, z sekretami stylu.
Korzystając z poleceń ekspertów, Zalando stworzyło TrendSpotter z miejskimi hotspotami związanymi ze streetwearem. Wybrane bary, sklepy i restauracje emanują pozytywną energią, są inkluzywne, wyznaczają trendy w designie. Słynący ze skandynawskiego minimalizmu Sztokholm przechodzi gwałtowne przemiany. Tamalie i Gloria z Let’s Create w swoim mieście zapraszają m.in. do wegańskiego Savant Bar. Polecają też ulubione marki mieszkańców Sztokholmu – Hi-Tec, Carhartt czy Rains. Choreografka, projektantka i clubberka Mariana po Paryżu nie chadza utartymi ścieżkami. Kupuje w butiku vintage Predilection na Marais, a z przyjaciółmi spotyka się w lokalu Folderol. W Amsterdamie wszyscy, także twórcy The New Originals, noszą jeansy i puchówki The North Face. A gdzie czują się najlepiej? Wśród hotspotów wymienili Rae Blooms, Turbo i YUSU. Za to w Antwerpii na każdej ulicy spotkasz skejterów. Otto z magazynu „Donnie” też jeździ na deskorolce, na kawę chodzi do Andy Roasters, a sztukę poznaje w Everyday Gallery. Jakie marki polecają mieszkańcy tej metropolii? Ich typy to Former, Soulland i Pegador. Berlin nie od dziś należy do najbardziej kulturotwórczych miast Europy. Wciąż żywe punkowe ideały pociągają za sobą kolejne pokolenie anarchistów. Berlińczycy na czele z Charissą z isla noszą lokalne marki, np. GmbH. A gdzie według Miha warto zajrzeć w Warszawie? Na jego liście hotspotów znalazły się restauracja Lupo Pasta Fresca, Newonce, Bar i Nowy Teatr. Według twórcy newonce’a Warszawa stawia na indywidualizm. Do najpopularniejszych marek w naszej stolicy należą Sunnei, Stamm i Blkvis.
To jeszcze nie wszystko. Zalando podjęło współpracę z marką adidas, by wyrazić indywidualny charakter każdego z wybranych miast. W każdym z projektów adidas Originals udało się uchwycić ducha miejsca. Kolekcja, która trafi do sprzedaży w grudniu, pozwoli członkom lokalnych społeczności z dumą nosić buty kojarzące się z ich tożsamością.
– Streetwear to więcej niż tylko styl, to kod kulturowy. To kwestia tego, kim jesteśmy, co reprezentujemy i skąd pochodzimy – dlatego ciągle się rozwija, co jest ekscytujące – tłumaczy Daniela Klaeser, Team Lead for Streetwear Buying w Zalando.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.