Już 16 czerwca w sercu warszawskiej Starówki odbędzie się rajd, parada i konkurs elegancji przedwojennych samochodów. Hasłem przewodnim trzeciej edycji wydarzenia jest „Przeszłość dla Przyszłości”.
Przed wybuchem II wojny światowej przemysł motoryzacyjny odgrywał w Polsce niezwykle ważną rolę. W latach 30. w Warszawie i w jej niedalekim otoczeniu rozwijały się fabryki produkujące samochody. Te na licencji światowych marek, takich jak Ford, GM, Citroën, czy Lilpop Rau
i Loewenstein, jak również te będące efektem innowacyjnej myśli polskich inżynierów. Wybuch wojny nie tylko zahamował, ale doszczętnie zniszczył cały ówczesny dorobek motoryzacyjny naszego kraju. Gdyby nie wojenna pożoga, Polska najprawdopodobniej do końca 1945 roku stałaby się prawdziwą motoryzacyjną potęgą. Nie tylko w kwestii produkcji automobili, ale także kultury związanej z rajdami i wyścigami.
Przedwojenna Warszawa była miastem, w którym cyklicznie odbywały się prestiżowe imprezy pasjonatów motoryzacji. Cieszyły się ogromną popularnością. Brali w nich udział przedstawiciele elit kulturalnych stolicy, tacy jak Adolf Dymsza, siostry Halama, czy Aleksander Żabczyński. Przez Warszawę przejeżdżał też międzynarodowy rajd do Monte Carlo, tu też zaczynał się i kończył Rajd Samochodowy Kobiet na trasie Warszawa-Gdynia-Warszawa. Z kolei w Parku Ignacego J. Paderewskiego odbywały się konkursy piękności samochodów. Przed II wojną światową odbyło się również dwanaście Międzynarodowych Rajdów Samochodowych Automobilklubu Polskiego. To właśnie to utracone dziedzictwo przedwojennych tradycji motoryzacyjnych pragną przywrócić organizatorzy Varsopolis.
– Rosnąca z każdym dniem miłość do Warszawy pozwala nam na odważne działania wskrzeszające historię znanych nam miejsc w stolicy. Zrzeszenie osób związanych emocjonalnie z ciekawymi niuansami historii relacji między ludźmi i sposobami spędzania czasu w największym nadwiślańskim mieście to dla nas cel nadrzędny, ale nie jedyny. Chcemy pokazać jakie „skarby przeszłości” skrywane są przed nami. Wiele z nich ma ogromną moc budowania dumy i pewności siebie, tak potrzebnej w rywalizującym wciąż świecie. Ta moc zaklęta jest również w starych tramwajach, strojach z różnych epok, czy automobilach. Te ostatnie zdecydowanie w sposób bardzo wymowny świadczą o swoich czasach, dlatego też Varsopolis to święto entuzjastów piękna dzieł sztuki motoryzacyjnej – przekonuje Tomasz Jóźwiak, Brand Manager Montblanc, głównego partnera Varsopolis.
Misją i wizją Varsopolis jest edukacja w zakresie historii Polski, postrzeganej przez styl życia i najlepsze tradycje przedwojennej Warszawy. Wydarzenie ma także na celu przywracanie polskiej tożsamości poprzez ponowne połączenie z ideami pokolenia inteligencji, którego etos powinien zostać odbudowany. Jak podkreślają organizatorzy Varsopolis, niezwykle istotną misją jest też promocja polskiego rzemiosła, przedmiotów użytkowych wykonanych ręcznie, ich wartości, przenoszonej z pokolenia na pokolenie. Dlatego podczas Varsopolis goście będą mogli zapoznać się z autentycznym kunsztem starannie wyselekcjonowanych aut.
Wiele lat temu, na dawnych terenach Polski, odbywał się wyścig uliczny, który stał się inspiracją dla nazwy wydarzenia. Aby przywrócić Polsce jego atmosferę i tchnienie historyczne, pomysłodawcy Varsopolis zdecydowali o trasie biegnącej po ulicach stolicy. Sam konkurs zaś został umiejscowiony w najbliższym otoczeniu serca starej Warszawy. Tym sposobem przedwojenna historia i ambicje będą miały szansę znów powrócić na warszawskie ulice. Podczas parady Tour d’Elegance najpiękniejsze klasyczne automobile przejadą przez Stare Miasto. Z kolei w ramach Concours d'Elegance zostanie wybrany pojazd najlepiej spełniający surowe wymagania jury. Dzięki wystawie „Varsopolis. Skarby Przeszłości” zostanie zaś przybliżony obraz przedwojennej Warszawy.
Ale Varsopolis to wydarzenie, które patrząc w przeszłość polskiej motoryzacji, jednocześnie spogląda w przyszłość tej drugiej co do wielkości gałęzi rodzimego przemysłu. Staje on przed wyzwaniami, takimi jak problemy urbanistyczne i ekologiczne. Dlatego w programie wydarzenia znalazło się miejsce także dla kilkugodzinnej debaty, poświęconej elektromobilności, przygotowanej wspólnie z „Harvard Business Review”.
Szczegółowe informacje oraz dokładny program wydarzenia znajdują się na stronie imprezy.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.