Ikea łączy siły z Virgilem Ablohem
Markerad, bo tak nazywa się kolekcja autorstwa amerykańskiego projektanta, dyrektora artystycznego linii męskiej Louis Vuitton i twórcy marki Off-White, trafi do sprzedaży w Ikea już 5 listopada.
Dywan, który wygląda jak wielki paragon, podświetlana reprodukcja „Mony Lisy” pędzla Leonarda da Vinci czy zestaw narzędzi z napisem „Homework” to tylko kilka dizajnerskich żartów w stylu Virgila Abloha.
– Na pierwszym planie mają być anonimowe ikony codzienności, z których korzystamy niemal bezrefleksyjnie. Gdy do jednej z nóg zwykłego krzesła dodamy ogranicznik drzwi, stworzymy coś nieoczekiwanego – element zakłócający – tłumaczy Abloh.
Projektant, który lubi kontrowersje i funkcjonuje w branżach kreatywnych na własnych zasadach, z wykształcenia jest architektem. Nie przeszkadzało mu to jednak nigdy zajmować się profesjonalnie innymi dziedzinami – Abloh był DJ-em i producentem muzycznym. Podobnie z modą. Virgil trafił do branży w 2009 roku przez staż w domu mody Fendi, wkrótce nie tylko został zatrudniony przez markę, ale też założył swój pierwszy brand – Pyrex Vision, który z założenia miał być projektem artystycznym. Abloh zadrukowywał ubrania marki Ralph Lauren własnymi grafikami. Tak stworzył kolekcję, która była nie tylko znaczącą reinterpretacją mody klasycznego amerykańskiego brandu, ale też gorącym produktem, pożądanym przez fanów streetwearu, którzy skutecznie wywindowali jego cenę.
Kolejne lata znaczą flirt Virgila z modą uliczną w bardzo eksluzywnym wydaniu. W 2013 roku stworzył markę Off-White z siedzibą w Mediolanie, której pokazy odbywają się na paryskim tygodniu mody. Jednocześnie od marca 2018 roku pełni obowiązki dyrektora artystycznego męskiej linii Louis Vuitton. W tym kontekście jego projekt we współpracy z Ikeą jest kolejnym kreatywnym eksperymentem, poszerzeniem pola zainteresowań.
– Chciałbym, aby każdy przedmiot z kolekcji wzbudzał w ludziach poczucie dumy oraz by świetny design był głównym powodem, żeby je posiadać – mówi krótko o swojej motywacji. Projekty dedykuje w szczególności młodemu pokoleniu. Virgil wraz z Henrikiem Mostem, kierownikiem artystycznym Ikea, przeprowadzili szeroko zakrojone badania na temat życia młodych dorosłych, aby zrozumieć ich potrzeby w momencie kiedy pierwszy raz wyprowadzają się z domu i przenoszą na swoje, zdradza Ikea. – Milenialsi oczekują, że projektant zadba o funkcjonalność, która stanowi podstawową własność produktu, ale chcą również, aby stworzył wartość dodaną, swoistą emocjonalną więź z produktem – rozwija Most.
Kolekcja Markerad trafi do sprzedaży już 5 listopada, będzie dostępna stacjonarnie w sklepie Ikea Janki oraz online.