Fotofestiwal 2020: O potrzebie kolekcjonowania
Już 6 sierpnia rusza kolejna edycja prestiżowego Fotofestiwalu w Łodzi. Artyści podzielą się zdjęciami, które opowiedzą o współczesnym społeczeństwie i przełomowych momentach w historii XX i XXI wieku.
Powstały w 2001 roku Fotofestiwal, był jednym z pierwszych tak szeroko zakrojonych wydarzeń fotograficznych w Polsce. Tematami przewodnimi poprzedniej edycji – „Supernatural” – były duchowość, rytuały i metafizyka, a także niewyjaśnione zjawiska, duchy i widma. W tym roku artyści podzielą się zdjęciami, które opowiedzą o współczesnym społeczeństwie i przełomowych momentach w historii XX i XXI wieku. Wśród nich są fotografie amatorskie i kolekcje światowych galerii. Łączy je podwójna rola kolekcjonerów, którzy wcielą się w rolę narratorów i kuratorów.
Tegoroczna edycja festiwalu odbędzie się w pofabrycznych przestrzeniach Art_Inkubatora w Łodzi. Ze względów bezpieczeństwa, program skupi się na wystawach, a spotkania z widownią zostaną częściowo przeniesione do internetu. Dwie ekspozycje w Muzeum Sztuki ms1 i budynku uniwersyteckim Motyl UŁ zostaną otwarte jesienią tego roku. Program główny festiwalu skupi się na temacie kolekcjonowania jako sztuki, nawyku, pasji, a czasem obsesji.
Co takiego kryje się za potrzebą gromadzenia, posiadania i katalogowania fotografii? Czy kolekcjonowanie może przerodzić się w obsesję? Co stanowi o wartości fotografii, które chcemy zatrzymać przy sobie?
Program Główny
Na zdjęciach „oo’s & iii’s” nowojorski kurator W.M. Hunta wykorzystał intrygujące fotografie ludzi z przysłoniętymi oczami („Tańczący niedźwiedź”), a z „Ślepego pirata” archiwalne sylwetki amerykańskich żołnierzy, robotników i studentów sprzed 1950 roku. W efekcie powstała abstrakcyjna kolekcja, w której ludzkie ciała układają się na kształt liter „o” i „i”.
Jean-Marie Donat zbiera natomiast amatorskie zdjęcia, często wycięte z gazet czy zebrane na pchlich targach. Tworzy z nich kompilacje, które stanowią gorzki autoportret świata w XX wieku.
Dopełnieniem międzynarodowej części programu głównego będzie węgierska kolekcja „Fortepian”, której twórcą jest Miklós Tamási. Składa się z setek tysięcy zdjęć znalezionych w koszu na śmieci. Pokazując zdjęcia zebrane z piwnicy czy śmietników, Tamási udowadnia, że w każdej rodzinie jest uzdolniony artysta. Kuratorem wystawy został Istvána Virágvölgyi z Robert Capa Center w Budapeszcie.
Wystawą zamykającą program będzie kolekcja francuskiego popularyzatora sztuki i marszanda, Antoine de Galberta, założyciela prywatnego muzeum La Maison Rouge w Paryżu. Autorska wystawa „Płonący dom” poruszy temat współczesnego świata w kryzysie. Znajdą się w niej prace artystów zaangażowanych politycznie i społecznie takich jak Christian Boltanski, Boris Mikhailov, Jonathan Horowitz, David Goldblatt, Mikhael Subotzky, czy Yoho Tsuda. Kolekcję będzie można oglądać jesienią w Muzeum Sztuki w Łodzi.
Program Otwarty
Sekcja Open Call (dawne Grand Prix Fotofestiwal) nie zakłada ograniczeń tematycznych, wiekowych, ani terytorialnych. W Programie Otwartym międzynarodowe jury wybrało sześciu artystów spośród ponad 700 zgłoszeń. Projekty wybranych twórców naświetlają najbardziej aktualne nurty we współczesnej fotografii. Wśród nich m.in. fabryki selfie w USA, polska przedwojenna emigracja w Ameryce Południowej, obozy militarne dla dzieci i młodzieży w Europie Wschodniej czy problem odpadów promieniotwórczych. W tym roku do wyróżnionych artystów należą Jorge Fuembuena, Kata Geibl, Máté Bartha, Marcel Rickli, Katarzyna i Marianna Wąsowskie i Sheili Weiler.
Miejsce i czas festiwalu
W odpowiedzi na trudną sytuację w kraju i na świecie, organizatorzy zdecydowali się ograniczyć liczbę spotkań z widownią i przenieść część z nich do sieci. Opłata jest symboliczna, co ma zachęcić ludzi do udziału w wydarzeniu. Od 21 sierpnia, na terenie festiwalu, odbędzie się także Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy o temacie CIAŁO/PAMIĘĆ/HISTORIA. Fotofestiwal potrwa do 23 sierpnia. Organizatorami wydarzenia są Fundacja Edukacji Wizualnej, Łódzkie Centrum Wydarzeń, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Fabryka Sztuki. Partnerami festiwalu zostali HP, Futures, Parallel, Uniwersytet Łódzki, Muzeum Sztuki w Łodzi, Ambasada Stanów Zjednoczonych Ameryki, Art_Inkubator w Fabryce Sztuki, Progressivo, Translateria, Stroer, i Radio Kapitał.
13/15Weź udział w Fotofestiwalu 2020 w Łodzi
Fotofestiwal 2020, Self-portrait of XX century, Autoportret XX wieku, z kolekcji Jean-Marie Donat