Granty na dizajn: Świeże polskie wzornictwo
Polski przemysł meblarski to dziś potęga. Według niezależnych badań KPMG, jesteśmy na czwartym miejscu rankingu liderów produkcji mebli na świecie, zaraz za Niemcami, Włochami i Wielką Brytanią. Wysoko, ale poza podium. Specjaliści są zgodni, że tę pozycję można umocnić, uwrażliwiając producentów na design. Dlatego powstał program „Granty na dizajn” zrealizowany przez biuro strategiczno-projektowe CODE Design.
– Wzornictwo to istotny element, od którego coraz częściej zależy rynkowy sukces czy porażka przedsięwzięcia, nowego lub znacząco ulepszonego produktu – przyznaje Anna Forin, dyrektor Departamentu Usług Proinnowacyjnych w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Gdyby właściciele małych i średnich firm poszli o krok dalej, zadbali nie tylko o funkcjonalność i solidne wykonania, ale też ciekawe, wpisujące się w trendy rozwiązania oraz dobrze zarządzali projektem, ich produkty byłby jeszcze bardziej konkurencyjne. Tymczasem okazuje się, że wiele polskich przedsiębiorstw produkujących seryjne meble w ogóle nie korzysta z usług profesjonalnych projektantów. Żeby w pełni wykorzystać potencjał branży, trzeba zmienić podejście właścicieli, przekonać ich do nowych strategii i nauczyć współpracy z dizajnerami i specjalistami. Najlepiej w praktyce.
Założenia programu „Granty na dizajn” w teorii są proste: 10 wybranych firm dostaje szansę współpracy z doświadczonym projektantem i design managerem. Przez kilka miesięcy wspólnej pracy powstaje kolekcja, która trafia na branżowe targi.
Ale rzeczywistość okazuje się o wiele bardziej złożona. Każda firma ma swoją specyfikę i możliwości produkcyjne, dobranie do niej odpowiedniego zespołu specjalistów jest wyzwaniem. Następnie badane są potrzeby rynku, a powstający projekt ma stać się nie tylko odpowiedzią na zapotrzebowanie, ale okazać się nowoczesnym, interesującym przedmiotem, który wpisuje się w światowe tendencje. Dopełnieniem był cykl szkoleń z zakresu szeroko pojętego designu, od trendów społecznych, konsumenckich i technologicznych, po komunikację, dystrybucję i sprzedaż.
- Niezwykle cenna była także możliwość współpracy pomiędzy firmami, które chętnie dzieliły się wzajemnie swoimi doświadczeniami i wiedzą – przyznaje Kaja Baszkiewicz, managerka designu i badaczka – Otwartość na pracę w interdyscyplinarnych zespołach, skupienie na potrzebach klientów oraz active learning to elementy kluczowe w nowoczesnym zarządzaniu.
Ale firmy objęte projektem otrzymały też szkolenie z kreowania wizerunku, prowadzenia procesów projektowych i tworzenia strategii marki, czyli tzw. brandingu.
Tak powstało 10 różnorodnych kolekcji m.in. praktyczne modułowe kanapy, które z oryginalnym oświetleniem czy systemem blatów zmieniają się w prawdziwe wsypy relaksu (MK Design) albo lekkie, kolorowe mebelki dla dzieci (Kandu), czy nowoczesne metaliczne hookery (Adezo), które można było oglądać m.in. na ostatniej edycji targów Warsaw Home. Każda z firm zaprezentowała swój indywidualny styl i kierunek, w którym może rozwijać się z każdym następnym sezonem, jeśli tylko dostanie przychylną odpowiedź rynku.
Działanie Granty na dizajn jest elementem Programu Polskie Meble, koordynowanego przez Polski Fundusz Rozwoju. W rządowej Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju branża meblarska została określona jako jedna z polskich specjalizacji przemysłowych.
2/11Wicker
Projektant: Aga Przypiórzyńska
Design manager: Magdalena Lubińska